Nervös, spänd och obekväm – när du egentligen vill framstå som lugn, sympatisk och driven? Det är inte helt lätt att bli utfrågad och samtidigt sälja in sig själv. Men övning ger färdighet och ju fler intervjuer du går på, desto mer vana får du.
Det finns också många tips och tricks för hur du blir bättre på att gå på en anställningsintervju. Vare sig du är en senior och erfaren jurist som har stenkoll på hur man ska agera under en intervju, eller om du är nyexaminerad, så kan det vara fördelaktigt att påminnas om hur man som kandidat ger ett så bra intryck som möjligt vid ett första möte. Här är några tips!
- Det är okej att vara nervös, men försök vara i stunden och lyssna in den eller de som håller i intervjun. Ett sätt att visa detta på kan vara ögonkontakt och ett engagerat men lugnt kroppsspråk.
- Det är viktigt att visa och vara tydlig med att du verkligen vill ha jobbet. I dina svar kan du betona att du är motiverad att ta dig an ett nytt uppdrag och vill vara en del av arbetsplatsen. Det handlar om att hitta balansen mellan att du vet ditt eget värde på arbetsmarknaden och att du är ödmjuk inför det förtroende som arbetsgivaren ger dig i det fall de väljer att anställa dig.
- För att kunna signalera ett lugn, är det alltid bra att förbereda sig; det gäller alltifrån resväg till intervjun till frågor du har om arbetsgivaren eller tjänsten. Försök räkna ut vilka frågor du tror kommer att dyka upp och fundera över svaren.
- Försök ge ärliga men balanserade svar. Vissa frågor som arbetsgivare ställer vill de inte ha ett ”perfekt” svar på. Två exempel på oärliga svar som arbetsgivaren kommer att se igenom är att ”jag har inga svagheter” eller ”jag blir aldrig stressad”. Detta kommer att signalera att du har dålig självinsikt eller rentav är beredd att säga vad som helst för att få jobbet.
- Tänk långsiktigt! Den bilden du förmedlar av dig själv ska ligga till grund för arbetsgivarens beslut att anställa dig. Så låtsas inte vara någon annan, för det gynnar varken dig eller arbetsgivaren i slutändan.